Търсене в този блог

понеделник, 23 септември 2013 г.

„Един убит”

1.Стихотворението е намерено след смъртта на поета.То свидетелства за кризата на нравствеността по време на войната, която заличава човечността у хората.

2.Числителното „един” в заглавието въвежда идеята за уникалността на човека, пометен от сляпата стихия на войната, а началото на стихотворението представя убития чрез особен ракурс: „Той не ни е вече враг (…)” Като врагове са припознати живите противници, чрез падналия в битката лирическият говорител придобива своя екзистенциален опит по отношение на смъртта – тя е сливане със земята, примирена скръб от раздялата с живота. В загиналия лирическият човек вижда своя възможен облик в бъдеще време.Войната унифицира не само човешките същности, но и съдбите, противопоставянето между наши и врагове рухва пред лицето на смъртта.

3.От знак за присъствие на личността писмата се превръщат в знак за нейното отсъствие („с кръв опръскани писма”). Те „трепкат” – сякаш се превръщат в метафора на неизживения живот. Смъртта е заличила името на човека, той е „един убит”, а писмата го сродяват с лирическия говорител, полагат мъртвия враг в полето на човешкото и уникалното.

4.Наблюдавайки убития, лирическият човек на Дебелянов достига до извода, който оформя и поантата на текста: „свой” и „враг” са политически наложени роли, които смъртта заличава, превръщайки всички в смъртни хора.

5.Текстът разсъждава чрез реторичните въпроси за врага като съществуващ във време – пространството на битките, след смъртта животът му се очертава чрез обикновени битийни образи – майка, любов, утеха, приласкаване.Причината за съществуването на човека в някаква непонятна другост, за превръщането му във враг е единствено войната.

6.Антитезата: „(…) в ден на вихрени победи / да умре непобедил” разкрива разминаването между военния триумф и триумфа на човека, разминаването между индивидуалния човешки дял и всеобщата съдба.

7.Заглавието синтезира идейното внушение на творбата – мъртвият, пред когото лирическият герой дава воля на размисъла и на емоциите си, вече не подлежи на категоризация според опозицията „свой” – „чужд”. Той е „един убит”, а смъртта унифицира, заличава изкуствените граници между хората, връщайки ги в състоянието на предбитие.

Няма коментари:

Публикуване на коментар