“Ний” – духовната биография на
множеството, проглеждането:
*настоящето на масата е
белязано от страданието, “сирачеството” вследствие отчуждението от земята майка
(“чужда е за нас кърмящата й гръд”);
разкъсаната връзка между
раждащата - земята – и родените- децата-
отваря пътя към смъртта (“Угасваме в тъма”, “гаснем сред печал”, “ний, бледни
смъртници”, “дебнещата смърт”);
*страданието е
сакрализирано, то разкрива и месианското в съдбата на онеправданите (“ръсим
своя друм /с сълзи и кървав пот”, “чела със трънени венци” – алюзии с кръстните
мъки на Исус); те са призвани да възкресят човечеството за нов живот;
*бъдещето на колектива
буди възторг и оптимизъм; то се свързва с представата за Съдния ден (“Но иде
ден на съд (...)”), с картината на разразяващия се “свещен гняв”, движещ масите
в техния бунт;
*въставането е
представено като акт на отхвърляне на “греха” и “срама”, то е в името на
реабилитирането на човека, на възстановяване на разкъсаната връзка с майката
земя;
*контрастът – доминираща
поетическа фигура в стихотворението (опозицията мрак-светлина); тъмата,
гаснещото, черното са символи на злото, на несправедливия обществен порядък;
лъчите, огненото, светлината – на копнежите за справедливост;
*внушението за мощта на
множеството е постигнато чрез образната идентификация с внушителни природни
феномени (“океан от огнени вълни”, :възбунени вълни издигат се със рев”,
“надвисва ураган”).
“Юноша” – идейно-емоционалната биография
на пролетария; разказ за пътя на осъзнаването:
*стихотворението е
изградено от три различни по обем образно-тематични части;
емоционалната схема, по
която се разгръща лирическият сюжет, редува възторг – разочарование – възторг;
завръщането във финала към началния тип изживяване всъщност е преосмисляне на
семантиката и произхода на истински позитивното в човешкия живот;
*биографията на
лирическия човек започва с мечтите на младостта, асоциирана с началото,
пролетта, чистотата; копнежите са представени чрез стиловия регистър на
символизма (“друм от цветя”, “колесница от лунни лъчи”), чрез което се
подчертава тяхната илюзорност и непостижимост;
*действителността ( II смислова част) е представена чрез алегорическа картина (“пред раззинали
бездни до черни стени / окова ме злодей непознат”, “златолуспест гигант се
изправи сред кръв”); апокалиптичното видение е в подчертано тъмни бои (“черни
стени”, “черна сянка”, “полумрака”, “тъма”);
фонетичната анафора
обвързва в семантична близост златото и злото (“злодей... злоба ...
златолуспест гигант ...Златний телец”);
братята на Аз-а са роби
(“оковния звън ... робски керван ... окован”);
отпратките към библейския
текст (“Златний телец”, “трънен венец”, “златолуспестият” гигант, напомнящ за
звяра от Апокалипсиса) придават на настоящето особени смислови измерения – то
напомня за съдните дни и свършека на света;
революцията, за която
жадува лирическият Аз, придобива не само социален, но и етически смисъл;
*в последните три строфи
Аз-ът се завръща към възторженопатосното
изживяване, но то е обвързано с друг тип мечтателност – с визията за пожара на революцията (“Ах, блеснете
пожари ...”, “Нека пламне земята за пир непознат, / нека гръм да трещи, да руши
... Ураган, ураган от души!”);
революцията се свързва с
тържеството на светлината над мрака, с образа на урагана, на помитащата всичко
буря; повелителните форми (“блеснете”, “загърмете”, “нека пламне”) превръщат
призива в заклинателен императив;
революцията дава мотивация
на битието и превръща смъртта в осъзнат избор (“аз ще знам за какво ще умра”);
*лирическата биография на
юношата, тръгнала от наивните мечти на младостта, достига до себеразбирането на
индивида чрез принадлежността му към тълпите (“И тогава, залюбен в тълпите
...”); сливането с тях е изключителният шанс на човека да открие своята мисия и
да осмисли земното си съществуване.
Няма коментари:
Публикуване на коментар